Субота, 27.04.2024, 22:47 " Юний хімік" - гурток Васильківської міської Станції юних натуралістів

 Головна | Мій профіль Реєстрація | Вихід Вхід

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 16
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Програма гуртка

В період з 2011 по 2012 р. було створено   адаптовану програму  гуртка "Юний хімік ”.

Автор керівник гуртка Яковенко Олена Станіславівна 

 

Пояснювальна записка

        Роль хімії у житті людини досить велика, її важко переоцінити, так як хімія  одна з наук про природу, яка вивчає молекулярно-атомні перетворення речовин, тобто, при яких молекули одних речовин руйнуються, а на їх місці утворюються молекули інших речовин з новими властивостями. Сучасний прогрес неможливий без хімії! Хіміки відповідають за раціональне використання сировини, її комплексну переробку, ліквідацію відходів, багато з яких завдають непоправної шкоди довкіллю та здоров'ю людини. Отже, розробка нових способів комплексного використання сировини має величезне значення.

Актуальність  програми  «Юний хімік» полягає в розвитку у вихованців інтересу до поглибленого вивчення  хімії, як науки, про перетворення та зв'язок її з  людиною  і навколишнім середовищем.

Головною метою  програми є: розширення і поглиблення знань учнів з хімії; ознайомлення з методами наукових досліджень; розвиток здатності особистості до дослідницької діяльності; сприяння свідомому вибору професії та підготовці до вступу у вищі навчальні заклади; активна допомога  вихованцям в підготовці до зовнішнього незалежного тестування; всебічне виховання учнів -  розвиток їх розумових та інтелектуальних здібностей;   вдосконалення трудового, екологічного і естетичного виховання.

Виходячи з даної мети, програмою передбачено вирішення таких завдань:

  • забезпечення більш глибокого вивчення основних хімічних понять і теорій;
  • ознайомлення учнів з актуальними питаннями та сучасними напрямками      

     розвитку  хімії;

  • удосконалення набутих теоретичних і практичних знань та навичок  з хімії;
  • підготовка вихованців  участі в хімічних олімпіадах, науково-практичних конференціях, конкурсах – захистах МАН;
  • формування наукового світогляду, а також загальнолюдських духовних ціннос­тей, естетичне, патріотичне, трудове і екологічне виховання та ін.;
  • створення оптимальних умов для самореалізації обдарованих учнів та забезпе­чення розвитку їх творчих здібностей.

       Навчально-виховний процес програми - має велике значення у використанні новаторських концепцій та впровадження нових технологій, інтерактивних форм та методів навчання, зокрема з організації дослідницької і практичної роботи в навчально-дослідних лабораторіях, співпраця з промисловими і харчовими підприємствами міста.

       Під час занять  використовуються різні форми навчання: групова, яка відкриває для дітей можливості співпраці, взаємостосунків, пізнання навколишнього світу;  індивідуальна – дає можливість юним хімікам  працювати самостійно.

  Програмою передбачено практичні заняття, досліди, тестування, анкетування екскурсії до науково-дослідних установ,  промислових та харчових підприємств, СЕС, в природу навчально-екологічною стежкою, ботанічних садів, музеїв. Нижчеподана програма є адаптованою,  побудована лінійним способом, який дозволяє реалізувати матеріал систематично і послідовно з поступовим ускладненням, причому новий навчальний матеріал викладається на основі вже вивченого й у тісному взаємозв’язку, що передбачає поєднання теорії та практики навпіл.

 Програма «Юний хімік» укладена на основі програми «Екологічна біохімія» (Назаренко В.І.)  для творчих об’єднань позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів, рекомендованих міністерством освіти і науки України   (Лист Міністерства освіти і науки України №1/11-5131 від 09.12. 2004 р.).

 У програмі заплановані: еколого-трудові десанти до водойм та парканів; екологічні акції; вікторини, КВК, складання проектів; написання статей,  листівок, звернень в міську газету. Програма «Юний хімік» створена для позашкільної  та позакласної роботи з  учнями середнього та старшого шкільного віку і розрахована  на один рік навчання (148 годин)                 

                                  Прогнозований результат

      Результатом реалізації навчальної програми є досягнення мети: розширення обсягу знань учнів з хімії, набуття вихованцями вмінь з практичної  і науко-дослідницької роботи.  Ознайомлення з актуальними питаннями та сучасними напрямками розвитку  хімії, удосконалення набутих теоретичних і практичних знань та навичок  з хімії;  розвиток пізнавальних інтересів і здібностей, творчого мислення;  сприяння свідомого вибору професії, впевненості у виборі власного     майбутнього.    Формування відповідального ставлення до природи і готовності до активної її охорони, усвідомлення дотримання природоохоронного законодавства.

    Перевірка та оцінювання знань, умінь та навичок учнів в кінці реалізації програми здійснюється методами: тестування (підготовка до участі в ЗНО), виконання творчих завдань,  написання науково-дослідних робіт, участь в конкурсі – захисті МАН, розробки індивідуальних, групових хіміко-екологічних проектів.

Учні повинні мати уявлення про:

  • що саме вивчає хімія;
  • місце хімії серед наук про природу;

-    роль хімічної науки в розвитку народного господарства, житті людини;

  • діалектико-матеріалістичний світогляд, найбільш загальні поняття про закони природи.

Учні мають знати:

  • правила техніки безпеки при роботі з хімічними  сполуками;
  • основні класи хімічних сполук;
  • поширенні сполуки: вода – сполука №1;
  • небезпечні речовини;
  • відомості про речовини та хімічні елементи, вивчені в курсі;
  • хімічні елементи періодичної системи  Д.І.Менделєєва.

  Учні мають вміти:

  • проводити  практичні роботи, досліди;
  • аналізувати результати дослідів і робити висновки
  • розв’язувати  розрахункові задачі, різного рівня складності;
  • розпізнавати хімічні та фізичні явища в природі;
  • застосовувати на практиці отримані знання з охорони довкілля;
  • прогнозувати наслідки впливу людини на  природне середовище;
  • самостійно працювати з науково-популярною літературою;
  • вести природоохоронно-пропагандистську роботу;
  • готувати звіти про результати досліджень.         

                                      Календарно-тематичний план.

 

№ з/п

                                 

                                  ТЕМА ЗАНЯТТЯ

 

 

год

                                                  I. Вступ

6

1.

Вступ. Завдання і зміст роботи гуртка «Юний хімік». Короткі відомості з історії хімії. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та техніка безпеки.

2

2.

Хімія - природнича наука. Хімія в навколишньому світі.  Знайомство з професією хімік-науковець.

2

3.

Сучасні досягнення хімії. Знайомство з професією вчителя хімії.

2

 

II. Неорганічна хімія – початкові поняття.

28

4.

Прості  і складні речовини, матеріал, тіло – приклади. Практичне ознайомлення з речовинами.

2

5.

Валентність, хімічні елементи. Періодична система Д.І. Менделєєва.

2

6.

Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою. Обчислення масової частки елемента в речовині.

2

7.

Оксиген, гідроген, та інші  прості речовини, хімічні і фізичні властивості простих речовин, хімічні реакції. Спостереження в природі.

2

8.

Класифікація неорганічних сполук. Оксиди,їх назви. Знайомство з оксидами в природі – екскурсія до парку своєї місцевості.

2

9.

Кислоти. Розрахунки за хімічними формулами.

2

10.

Основи -  властивості, хімічні реакції, розв’язування вправ.

2

11.

Солі - властивості, хімічні реакції, розв’язування вправ.

2

12.

Відвідування навчально-дослідницької лабораторії своєї місцевості. Знайомство з професією лаборант.

2

13.

Закон збереження маси. Молярна маса. Розв’язування задач.

2

14.

Молярний об’єм газів. Здоров’я  людини і  вживання газованих напоїв. Анкетування вихованців.

2

15.

Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авагадро.  Розв’язування задач.

2

16.

Порівняння простих і складних речовин. Знайомство з простими і складними речовинами в природі – екскурсія до природного середовища «Озеро – воєнка».

2

17.

Хімічний марафон на тему: «Хімічні елементи». Клас ІКТ

2

 

III. Розчини

34

18.

Значення розчинів у приро­ді та житті людини. Понят­тя про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчи­ни.

2

19.

Розчин і його компо­ненти: розчинник, розчине­на речовина. Проведення дослідів в лабораторії.

2

20

Вода як роз­чинник.  Вода і людина, проблеми людства. Хіміко-екологічний проект  - «Чиста вода - здорова планета». Клас ІКТ.

2

21.

Яку воду треба вживати: умови зберігання води, заварювання трав’яних напоїв, солодкий стіл. Робота фітобару. Знайомство з професією фітотерапевта.

2

22.

Екскурсія на очисні споруди міста. Знайомство з професією мікробіолога.

2

23.

Анкетування «Чи бережно моя сім’я вживає воду?». Корисна   інформація  - «Питна вода і організм людини».

2

24.

Електроліти та неелектроліти. Знайомство з професією електрохіміка.

2

25.

Екологічний стан водойм – еколого-трудовий десант. Участь в  акції до «Чистих джерел».

2

26.

Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Розрахунки за хімічними формулами.

2

27.

Екогологічний стан  води у світі. Роль води в житті людини. Знайомство з професією еколога. Спостереження в природі.

2

28.

Масова частка розчиненої речовин. Практична робота – приготування  розчину натрій хлориду в лабораторія ЗОШ.

2

29

Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.

Знайомство з професією фармацевт. Відвідування аптеки своєї місцевості.

2

30.

Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах, досліди. Приклад – сода, калгон, порошок та інші миючі засоби.

2

31.

Науково-методична газета СЮН «Біологічний вісник», опрацювання матеріалу.  Клас ІКТ.

2

32.

Реакції йонного обміну. Складання рівнянь. Спостереження в природі.

2

33.

Виконання завдань з хімії (тестування ЗНО).

2

34.

Екскурсія до музею води м. Києва.

2

 

                                IV. Хімічні реакції

14

35.

Класифікація хімічних ре­акцій за різними ознаками. Реакції сполучення, роз­кладу, заміщення, обміну. Розв’язування задач.

2

36.

Окисно-відновні реакції, їхнє значення. Знайомство з професією перукар – відвідування салону краси своєї місцевості.

2

37.

Тепловий ефект реакції. Ароматерапія. Аромомасла. Знайомство з професією ароматтерапевт. Сеанс аромат терапії – Мята.

2

38.

Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники. Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. Метод електронного балансу.

2

39.

Швидкість хімічної реак­ції, залежність швидкості реакції від різних чинників. Екскурсі до СЕС. Знайомство з професією лікаря сан епідеміолога.

2

40.

Обмін речовин або метаболізм - сукупність хімічних реакцій, що відбуваються в живих організмах. Вплив бігу та фізичної активності на обмін речовин. Фізкульхвилинка.

2

41.

Екскурсія  до дельфінарію - м. Київ.

2

 

                                 V. Органічні сполуки

54

42.

Спільні й відмінні ознаки органічних і неорганічних сполук. Метан. Техніка безпеки при роботі з газом, його особливості.

2

43.

Структурні формули орга­нічних речовин. Алкани, хімічні властивості, добування, поширення в природі.  

2

44.

Спеціальні матеріали і засоби біологічного захисту військ та навколишнього середовища. Відвідування військової частини. Знайомство з професією військовий хімік.

2

45.

Гомологи метану. Молекулярні та структурні формули, назви. Фізичні властивості гомо­логів метану. Обчислення об'ємних відношень газів за хімічними рівняннями.

2

46.

Етилен і ацетилен. Моле­кулярні, електронні та структурні формули, фі­зичні властивості,  приклади.  Знайомство с поліетиленом в природі, прогулянка до лісу.

2

47.

Хімічні властивості  вуглеводнів: відношення до розчинів кислот, лугів,  перманганату; реакції повного окиснення, заміщення, при­єднання водню і галогенів.

2

48.

Розрахункові задачі, структурні формули, орга­нічних речовин.

2

49.

Спирти. Метанол, етанол, гліцерин, їхні молекулярні, електрон­ні та структурні формули, фізичні властивості.

2

50.

Застосування ме­танолу, етанолу, гліцерину. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Клас ІКТ.

2

51.

Перегляд відеофільму – Три вороги твої -  підступні вороги людства. Думки та роздуми  вихованців після перегляду фільму. Клас ІКТ.

2

52.

Оцтова кислота, її молеку­лярна та структурна фор­мули, фізичні властивості. Хімічні властивості: електролітич­на дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами.

2

53.

Використання оцтової кислоти у харчовій галузі – екскурсія до консервного заводу міста.

2

54.

Поняття про вищі (насичені й ненасичені) карбонові кислоти, розв’язування задач.

2

55.

Жири. Склад жирів, їх ут­ворення. Гідроліз та гідру­вання жирів. Жири у при­роді  їх роль.

2

56.

Жири і людство, проблема  дитячого ожиріння, дієти, харчування. Знайомство з професією з дієтолога.

2

57.

Свято «Готуємо смачно» - приготування корисної їжі. Знайомство з професією кухар.

2

58.

Вуглеводи: глюкоза. Молекулярна формула, по­ширення в природі. Цілющі властивості меду. Знайомство з професією бджоляр. Клас ІКТ.

2

59.

Вуглеводи: саха­роза.  Молекулярна формула, по­ширення в природі.  Реакції  гідро­лізу. Застосування вуглево­дів, їхня біологічна роль.

Знайомство з професією кондитера.

2

60.

Вуглеводи: крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, по­ширення в природі. Застосування вуглево­дів, їхня біологічна роль.

2

61.

Екскурсія  до цукрового заводу. Знайомство з професією інженера-технолога.

2

62.

Амінооцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні власти­вості.

2

63.

Функціональні аміно- та карбоксильна групи. Амфотерні властивості, ут­ворення пептидів. Розв’язування задач.

2

64.

Білки: склад і будова. Гідро­ліз, денатурація, кольорові реакції білків. Біологічна роль амінокислот і білків. Білок  і людина. Клас ІКТ.

2

65.

Органічні добрива. Відвідування фермерського господарства. Знайомство з професією агрохімік.

2

66.

Нуклеїнові кислоти: склад і будова (у загальному ви­гляді). Біологічна роль нук­леїнових кислот. Природні нуклеїнові кислоти — ДНК і РНК.

2

67.

Значення продуктів органічної хімії в житті та побуті. Прогулянка до лісу, з метою ознайомлення з органічними  речовинами.

2

68.

Основні поняття органічної хімії – закріплення набутих знань.

Моя майбутня професія і хімія.

2

 

var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont'); if (container) { var parent = container.parentElement; if (parent) { const wrapper = document.createElement('div'); wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper'); parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling); } }

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Освіта
Пресса
Пошук